Monday 3 April 2017

Wrap up Maart 2017

Deze maand heb ik een klein inhaalmanouvre uitgevoerd. Ik liep namelijk heel wat achter op mijn leesdoel (en nu nog eigenlijk). Ik las dus maar liefst drie en een half boeken deze maand (wat een hele verbetering is egenover de nul boeken vorige maand). Hieronder vind je voor elk mijn beknopte mening.Voor een meer gedetailleerde review vewijs ik je graag door naar een van mijn eerdere posts.

De grijze jager 10: De keizer van Nihon-ja - John Flanagan
Na de avonturen n de vorige twee delen, koste het me wat moeite om in dit verhaal verdoke te geraken. Dit zou mischien wel een beetje kunnen liggen aan het feit dat ik Arnout een heel tof bijpersonage vind, maar geen hele hoofdstukken over hem wil lezen. Naarmate de pagina's echter verdergngen, beet ook dit verhaal zich vast en kon ik niet anders dan blijven lezen, zoals we gewoon zijn met deze serie.

In dit boek besluit Arnout na een bezoek aan Nihon-ja, eeen land heel ver van Araluen, al weet ik niet precies hoe ver juist, daar te blijven nadat een van de Shensi (de elite in dit land) besluit de huidige keizer af te zetten en zijn plaats in te nemen. Wat volgt is een dolle tocht door de bergen en uiteraard een veldslag die op voorhand al verloren lijkt.
Wanneer Halt en zijn vroegere leerling Will Verdrag hier lucht van krijgen, besluiten zij samen met Evnlynn hun kameraad te gaan helpen en maar goed ook.

Dit is een veerhaal dat bij mij even tijd nodig had maar aan het eind ervan was ik net zo verknocht as bij de voorgaande boeken in deze serie.

De grijze jager 11: De verloren verhalen - John Flanagan
De verloren verhalen is, zoals de titel doet vermoeden, een verzameling, relatief korte verhalen over Will en zijn vrienden. Zo komen we meer te weten over wat er is gebeurd nadat Artnout en de rest van onze vrienden terugkeerden uit Nihon-ja, waar Halt eigenlijk zijn training heeft gehad en van wie, hoe de koninklijke bruiloft van Arnout en Cassandra bijna in mineur eindigde en nog veel meer.

Eerlijk gezegd had ik na dit boek geen behoefte aan een twaalfde verhaal. Dit was de perfecte afsluiter voor het geheel, desalniettemin heb ik ook van dat laatste boek uitbundig genoten.

Maar even terug naar dit deel. De verloren verhalen bieden een antwoord op een hele hoop vragen waar sommige onder ons al tien boeken mee in ons hoofd zitten en dat is zeker fijn.

De grijze jager 12: De koninklijke leerling - John Flanagan

Dit laaste deel van de grijze jager serie is een ware edelsteen. Het is goed geschreven, spannend, grappig, verassend en herkenbaar tegelijkertijd.
Dit slotverhaal speelt zich ongeveer vijftien jaar na de gebeurtenissen in De keizer van Nihon-ja af. Will heeft een grote emotionele klap te verduren gehad en denkt enkel nog aan wraak. Halt stelt hierop voor dat hij een leerling aanneemt om hem af te leiden van deze gevoelens, zodat de tijd zijn werk kan doen en zijn hart kan helen. Deze leerling blijkt niemand minder dan de opstandige prinses Madelynn te zijn. Met natuurlijk alle gevolgen vandien.

Al bij al een prachtig verhaal dat lezers van het eerste uur weer mee terugneemt naar het allererste boek, waarin Halt de nieuwsgierige Will probeert om te vormen tot een waardige jager.

De bijzonder kinderen van mevrouw Peregrine 3: Bibliotheek der zielen

Het derde en laatste deel in de Peregrine serie begint midden in de actie, letterlijk waar het vorige boek is geƫindigd. Gelukkig maar want die clifhanger kon mijn hartje bijna niet aan.

In dit laatste deel zijn Jacob en zijn vrienden nog steeds op zoek naar hun geliefde ymbrine Mevrouw Peregrine en daarbij komen ze een hele resem kleurrijke personages tegen. Somige vriendelijk, andere net iets minder.
Dit boek is technisch gezien nog niet uit dus eigenlijk hoort het niet in deze lijst maar ja. Ik doe het lekker toch. Volgende week hoor je ongetwijfeld meer over dit fantastische slot.

No comments:

Post a Comment